Stellungnahme zum Vorwahlkampf 2016 in den "Volksrepubliken"

Fake Observers Praise Primaries in Occupied Territories in Eastern Ukraine

The internationally unrecognized “Donetsk People’s Republic” and “Luhansk People’s Republics” (“DPR”/”LPR”) held so-called “primaries” on October 2, 2016. “Primaries” are meant to pre-select possible candidates for the local elections in the occupied Donetsk and Luhansk regions. By conducting primaries, “LPR” and “DPR” intend to prepare candidates for the local elections scheduled in the both entities on November 6, 2016. [Der Wahltermin wurde Ende Oktober in beiden »Volksrepubliken« auf unbestimmte Zeit verschoben. Red. der Ukraine-Analysen]

The announcement of these local elections is not agreed within the ongoing international Minsk negotiations and holding them on November 6, 2016 would be a clear breach of the Minsk agreement. According to the International Foundation for Electoral Systems (IFES), these primaries are “a bit pointless at a time when future electoral modalities are still under negotiation and it remains unclear what type of election political entities and candidates will even stand for”. IFES assesses “…these primaries widely as a political provocation or protest in relation to the peace process”. (IFES Ukraine Info email 3.10.2016).

On this background it is remarkable that approx. 30 international observers made public statements on the high quality of the “primaries” in the Luhansk and Donetsk regions to the local and Russian newspapers. Among them were five members of right and left wing factions of the following national and regional European parliaments:

Jaroslav Borka (Czech Republic, MP, Communist Party)Maurizio Marrone (Italy, Member of Regional Council, Fratelli d’Italia/Alleanza Nazionale)Zdeněk Ondráček (Czech Republic, MP, Communist Party)Thomas Rudy (Germany, Member of regional Parliament Thüringen, Alternative für Deutschland)Udo Stein (Germany, Member of regional Parliament Baden Württemberg, Alternative für Deutschland)

Having entered the self-declared republics via the Russian Federation would mean a breach of Ukrainian law and an illegal crossing of the Ukrainian boarder. EPDE considers it unacceptable for European lawmakers.

EPDE calls on the Czech Parliament, the regional council of Torino, Italy and the regional Parliaments of Thüringen and Baden Württemberg, Germany, to investigate whether the deputies have informed the parliaments in due way about their plans, whether they were officially deployed by the respective parliaments, to clarify whether the parliaments have covered the costs of the monitoring missions and to assess whether the deputies have followed the Code of Conduct for Parliamentarians by participating at observation mission to the internationally non-recognised “LPR” and “DPR”.

Impressum

This newsletter is produced by the Secretariat of the European Platform for Democratic Elections. The EPDE members are: Association GOLOS (Russia), Belarusian Helsinki Committee BHC (Belarus), Committee of Voters of Ukraine CVU, Election Monitoring and Democracy Studies Center EMDS (Azerbaijan), European Exchange (Germany), Helsinki Citizens’ Assembly Vanadzor (Armenia), Human Rights Center “Viasna” (Belarus), International Society for Free Elections and Democracy ISFED (Georgia), Norwegian Helsinki Committee NHC, Civil Network OPORA (Ukraine), Promo-Lex Association (Moldova), Stefan Batory Foundation (Poland), Swedish International Liberal Centre SILC (Sweden),Transparency International Anti-corruption Center (Armenia).

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Analyse

Die Referenden in Donezk und Luhansk

Von Heiko Pleines
Am 11. Mai 2014 haben die selbst-erklärten Volksrepubliken in Donezk und Luhansk Referenden über ihre Unabhängigkeit abgehalten. Der vorliegende Text erläutert die verschiedenen Kritikpunkte an den Referenden, die sich auf Völkerrecht und demokratische Standards beziehen, und gibt eine kurze Einschätzung der Lage.
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Analyse

Föderalisierung versus Bosnisierung – Russlands Ukraine-Strategie

Von Stefan Meister
Russlands Provokationen in der Ostukraine und die Präsenz russischer Truppen an der östlichen Grenze der Ukraine zielen darauf, die ukrainische Übergangsregierung zu destabilisieren, die Präsidentschaftswahlen am 25. Mai zu verhindern und die eigene Verhandlungsposition über den zukünftigen Status der Ukraine gegenüber der EU und den Vereinigten Staaten zu verbessern. Dabei ist das vorrangige Ziel Russlands nicht die Annexion des Ostens der Ukraine, sondern die EU und die USA dazu zu bringen, die begrenzte Souveränität der Ukraine als Teil der russischen Einflusssphäre anzuerkennen. Die Ostukraine zu annektieren, wäre für Russland mit hohen wirtschaftlichen und politischen Kosten verbunden, jeder Versuch, weiteres ukrainisches Territorium zu kontrollieren, würde zu Widerstand in der ukrainischen Gesellschaft führen und die Bereitschaft der EU-Mitgliedsstaaten erhöhen, härtere ökonomische Sanktionen gegen Russland zu erlassen. Für die russische Führung gibt es letztlich nur zwei Optionen für die Zukunft der Ukraine: Föderalisierung oder Bosnisierung. (…)
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